Om F18 Klassen

En af de mest voksende 2-skrogs klasser på verdensplan har nu sin danske base. 6 både mødtes i efteråret 2012 og stiftede foreningen.

”Formula 18” er en to-personers katamaran bygget omkring en boks-regel. Boks-reglen har givet mange forskellige designs. Mange vil nikke genkendende til Hobie Tiger, Hobie Wildcat og Nacra Infusion, men der er mange flere aktuelle og konkurrencedygtige designs.

I Danmark afholder vi typisk et par stævner om året og resten af stævnerne afholdes i vores nabolande og resten af Europa.

Klassen består af unge og gamle sejlere. Der er både folk kun med kølbåds erfaring og andre der er opvokset med en katamaran under fødderne.
Vores mål er at afholde gode stævner med god fair konkurrence og have det hyggeligt sammen på vand og i land.

F18-klassens medlemmer i Danmark har ry for at hjælpe de nystartet besætninger i gang med at sejle Formula 18 i de lokale klubber.

Pt. findes der klasse medlemmer i flg. klubber:

Kaløvig sejlklub,

Vallansbæk sejlklub

Skovshoved sejlklub

Kastrup sejlklub

Solrød strand

Middelfart sejlklub

 

Der ligger mange både rundt om i landets havne som ikke sejler kapsejlads og primært bruges som tur både og de er typisk ikke repræsenteret i F18-klassen.

F18 klassens tankegang

F18-klassen Internationalt blev grundlagt i 1993 af Franskerne Pierre Charles Barraud og Olivier Bovyn.
Som idag stadig er aktive i klassen internationalt.

F18-klassen formål og tanke gang fra begyndelsen var at:
Sigter mod at levere fair racing til besætninger med forskellige besætnings vægte.
Med brugen af to forskellige sejlstørrelser af jibs og spinnakers kan besætningerne veje fra 115 til over 150 kg.
Konkurrence mellem producenterne holder omkostningerne på det laveste niveau.
Klassen skulle ligge op til at mix besætninger og alene kvindelige besætninger kan konkurrere på lige fod med mandlige besætninger i til tider store flåder. Dette var tanken at det skulle gøre det lettere at komme ind i klassen for enhver sejler og være konkurrencedygtig inden for kort tid.